Internet of behaviour iob digital signage digitopia 0000 shutterstock 1235478478

Internet of Behavior (IoB): betalen we een prijs voor gedragsanalyse?

IoB is een uitbreiding op IoT (Internet of Things) die zich richt op het vastleggen, verwerken en analyseren van onze “digitale kruimels” die we achterlaten in ons dagelijkse leven. Het verbindt niet alleen apparaten, maar ook mensen met het internet. IoB onthult hoofdzakelijk inzichten in menselijk gedrag.

Wat is het doel van IoB?

Het doel van IoB is het begrijpen en analyseren van het gedrag van individuen en groepen op basis van digitale gegevens. Denk aan online activiteiten, sociale media-interacties, aankoopgeschiedenis, locatiegegevens en meer. IoB maakt gebruik van geavanceerde technologieën zoals big data-analyse, kunstmatige intelligentie, machine learning en het Internet of Things om gedragspatronen te identificeren, te voorspellen en te beïnvloeden.

Gedragsanalyse

Door digitale gegevens te verzamelen en te analyseren, kunnen organisaties een dieper inzicht krijgen in het gedrag van consumenten, werknemers, gebruikers of burgers. Dit stelt hen in staat om trends te identificeren, voorkeuren te begrijpen en te anticiperen op toekomstig gedrag.

Personalisatie

Door het gedrag van individuen te begrijpen, kunnen bedrijven en organisaties gepersonaliseerde ervaringen, aanbiedingen en diensten aanbieden. Dit kan leiden tot een verbeterde klanttevredenheid, verhoogde betrokkenheid en meer effectieve marketinginspanningen.

Risicobeheer

Door het monitoren van gedrag kunnen organisaties risico's identificeren en proactief maatregelen nemen om deze te beheersen. Dit kan bijvoorbeeld het detecteren van frauduleuze activiteiten omvatten, het voorkomen van cyberaanvallen tot zelfs het verminderen van gezondheidsrisico's.

Uiteraard ook gedragsbeïnvloeding

Het IoB kan ook worden ingezet om gedrag actief te beïnvloeden door middel van gerichte interventies, aanbevelingen of feedback. Dit kan worden toegepast in verschillende domeinen, zoals gezondheidszorg (bevorderen van gezonde levensstijlkeuzes), onderwijs (personaliseren van leermethoden) en marketing (stimuleren van aankopen).

Ligt je privacy nu volledig op straat?

Het waarborgen van privacy in het IoB vereist transparantie over gegevensverzameling, anonimisering, beveiliging, gebruikerscontrole en naleving van ethische en wettelijke normen. Het doel is om het vertrouwen van gebruikers te behouden terwijl waardevolle inzichten in gedrag worden verkregen.

Gartner blijft optimistisch

Gartner geeft als voorbeeld auto’s die registreren hoe snel een automobilist optrekt en afremt, alsook hoe snel deze rijdt. Een verzekeraar kan zo beoordelen of je een veilige chauffeur bent. Een reactie hierop kan dan een aangepaste premie zijn. Gaat het om bedrijfsauto’s, dan kunnen organisaties de data gebruiken om het rijgedrag en de veiligheid van medewerkers te optimaliseren. Het onderzoeksbureau benadrukt dat lokale wetten een cruciale rol spelen in hoe gegevens door zowel publieke als private organisaties worden gebruikt om gedrag te beïnvloeden. Gartner voegt eraan toe dat als IoB-initiatieven niet worden ontworpen om consumenten toegevoegde waarde te bieden, het hele concept mogelijks wordt afgewezen.

De impact op digitale schermcommunicatie

Over het algemeen zal IoB de mogelijkheden voor gepersonaliseerde, contextbewuste en digitale schermcommunicatie uitbreiden, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee op het gebied van privacy en ethiek. Deze belangrijke peilers moeten worden aangepakt (lees: een waterdicht wettelijk kader krijgen) om een verantwoorde implementatie te garanderen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Heb je digital signage of audiovisuele uitdagingen?

Vraag vrijblijvend informatie. Iedereen is welkom om onze digitale concepten en AV-oplossingen te ervaren.

Lees meer