Internet of behaviour iob digital signage digitopia 0000 shutterstock 1235478478

Internet of Behavior (IoB): betalen we een prijs voor gedragsanalyse?

IoB is een uitbreiding op IoT (Internet of Things) die zich richt op het vastleggen, verwerken en analyseren van onze “digitale kruimels” die we achterlaten in ons dagelijkse leven. Het verbindt niet alleen apparaten, maar ook mensen met het internet. IoB onthult hoofdzakelijk inzichten in menselijk gedrag en voorkeuren.

Wat is het doel van IoB?

Het doel van IoB is het begrijpen en analyseren van het gedrag van individuen en groepen op basis van digitale gegevens. Denk aan online activiteiten, social media interacties, aankoopgeschiedenis, locatiegegevens en meer. IoB maakt gebruik van geavanceerde technologieën zoals big data, kunstmatige intelligentie, machine learning en het Internet of Things om gedragspatronen te identificeren, te voorspellen en te beïnvloeden.

Gedragsanalyse

Door digitale gegevens te verzamelen en te analyseren, kunnen organisaties een dieper inzicht krijgen in het gedrag van consumenten, werknemers, gebruikers of burgers. Dit stelt hen in staat om trends te identificeren, voorkeuren te begrijpen en te anticiperen op toekomstig gedrag.

Personalisatie

Door het gedrag van individuen te begrijpen, kunnen bedrijven en organisaties gepersonaliseerde ervaringen, aanbiedingen en diensten voorstellen. Dit kan leiden tot een verbeterde klanttevredenheid, verhoogde betrokkenheid en meer doeltreffende marketinginspanningen.

Risicobeheer

Door het monitoren van gedrag kunnen organisaties risico's identificeren en proactief maatregelen nemen om deze bedreigingen te counteren. Dit kan bijvoorbeeld het detecteren van frauduleuze activiteiten omvatten, het voorkomen van cyberaanvallen tot zelfs het verminderen van gezondheidsrisico's.

Uiteraard ook gedragsbeïnvloeding

Het IoB kan ook worden ingezet om gedrag actief te beïnvloeden door middel van gerichte interventies, aanbevelingen of feedback. Dit kan worden toegepast in verschillende domeinen zoals gezondheidszorg (bevorderen van gezonde levensstijlkeuzes), onderwijs (personaliseren van leermethoden) en marketing (stimuleren van aankopen).

Ligt je privacy nu volledig op straat?

Het waarborgen van privacy in het IoB vereist transparantie over gegevensverzameling, anonimisering, beveiliging, gebruikerscontrole en naleving van ethische en wettelijke normen. Het doel is om het vertrouwen van gebruikers te behouden terwijl waardevolle inzichten in gedrag worden verkregen waardoor de consument beter begrepen wordt.

Gartner blijft optimistisch

Gartner geeft als voorbeeld auto’s die registreren hoe snel een automobilist optrekt en afremt, alsook hoe snel deze rijdt. Een verzekeraar kan zo beoordelen of je een veilige chauffeur bent. Een reactie hierop kan dan een aangepaste premie zijn. Gaat het om bedrijfsauto’s, dan kunnen organisaties de data gebruiken om het rijgedrag en de veiligheid van medewerkers te optimaliseren. Het onderzoeksbureau benadrukt dat lokale wetten een cruciale rol spelen in hoe gegevens door zowel publieke als private organisaties worden gebruikt om gedrag te interpreteren. Gartner voegt eraan toe dat als IoB-initiatieven niet worden ontworpen om consumenten toegevoegde waarde te bieden, het hele concept mogelijks wordt afgewezen.

De impact op digitale schermcommunicatie

Over het algemeen zal IoB de mogelijkheden voor gepersonaliseerde, contextbewuste en digitale schermcommunicatie uitbreiden, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee op het gebied van privacy en ethiek. Deze belangrijke peilers moeten worden aangepakt (lees: een waterdicht wettelijk kader krijgen) om een verantwoorde implementatie te garanderen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

  • De Aveve pop-up store: een groene oase met dynamische schermcommunicatie

    De Aveve pop-up store: een groene oase met dynamische schermcommunicatie

    Om de winkelervaring en sfeer te optimaliseren maken alle Aveve-winkels al jaren gebruik van ons digital signage platform. Deze innovatieve pop-up store werd geïntegreerd in het bestaande display-netwerk van Aveve. Onze schermen, software en content creëren een levendige en meeslepende winkelomgeving waarin klanten volledig opgaan in de unieke sfeer en het duurzame karakter van Aveve.

    Discover this article
  • Modern voorraadbeheer wordt inzichtelijk met onze digitale schermen

    Modern voorraadbeheer wordt inzichtelijk met onze digitale schermen

    Voorraadbeheer is essentieel in logistiek en retail, maar de infrastructuur van belangrijke ruimtes zoals voorraadkamers en magazijnen is vaak verouderd. Deze zones zetten we regelmatig om naar intelligente centra die cruciale informatie weergeven.

    Discover this article
  • Samenwerking tussen KBC en Immoscoop wordt zichtbaar in de kantoren

    Samenwerking tussen KBC en Immoscoop wordt zichtbaar in de kantoren

    KBC en Immoscoop hebben een strategische samenwerking waarbij ze de krachten bundelen om online vastgoed op een duurzame manier in de markt te zetten. Deze samenwerking begon in juni 2021. Het doel van het platform is om kandidaat-kopers een optimale beleving te bieden bij het selecteren, financieren, verwerven en verzekeren van hun toekomstige woning.

    Discover this article
  • Je stad of gemeente in beeld, altijd en overal

    Je stad of gemeente in beeld, altijd en overal

    Digitopia verzorgt al 18 jaar succesvol beeldschermcommunicatie (software, schermen, content en AV) bij meer dan 60 Vlaamse steden en gemeenten, publieke instellingen en veiligheidszones. We gebruiken graag onze expertise om te informeren en ondersteunen. We kunnen onze oplossingen, indien gewenst, eenvoudig aanbieden via diverse raamcontracten, waardoor er geen aanbesteding nodig is.

    Discover this article
  • Smile Invest treedt toe tot Digitopia en lanceert dgtgroup

    Smile Invest treedt toe tot Digitopia en lanceert dgtgroup

    Digitopia, marktleider in digital signage en smart office solutions in België, verwelkomt Smile Invest als meerderheids-aandeelhouder. Deze strategische samenwerking markeert een belangrijke mijlpaal in de groeistrategie van Digitopia en biedt nieuwe kansen voor expansie op nationaal en internationaal niveau. Oprichter Jan Bussels en zijn ervaren team blijven actief betrokken bij het bedrijf en investeren mee in de transactie. Onder de nieuwe groepsnaam dgtgroup worden de activiteiten van Digitopia, Centomedia, Aviniti en Thisplays2 samengevoegd.

    Discover this article
  • Samsung en Visionect versnellen de opkomst van E-paper: wat betekent dit voor jouw organisatie?

    Samsung en Visionect versnellen de opkomst van E-paper: wat betekent dit voor jouw organisatie?

    De massaproductie door fabrikanten zoals Samsung en Visionect brengt een versnelling te weeg op deze duurzame markt. In een wereld waar digital signage voortdurend evolueert, biedt E-paper een duurzaam alternatief om informatie weer te geven. Met zijn unieke eigenschappen en veelzijdige toepassingen heeft E-paper de potentie om traditionele schermen aan te vullen én op sommige plaatsen te vervangen.

    Discover this article
  • Flanders Investment and Trade brengt Centoview naar ISE in Barcelona

    Flanders Investment and Trade brengt Centoview naar ISE in Barcelona

    ISE, oftewel Integrated Systems Europe, is de grootste internationale beurs voor audiovisuele- (AV) en system integrators. Dit evenement vindt jaarlijks plaats in Barcelona en trekt bezoekers aan uit allerlei sectoren zoals retail, technologie, entertainment, onderwijs en corporate. Bezoek stand G100 in Hall 5!

    Discover this article
  • De digitale toog: Een revolutie voor de horeca

    De digitale toog: Een revolutie voor de horeca

    De introductie van de digitale toog is een mijlpaal voor onze klant. Met deze POS tool speelt Digitaletoonbank.be in op de vraag naar een moderne en gebruiksvriendelijke winkelervaring. Als technische en creatieve partner zijn we trots dat we ze ondersteunen bij de realisatie van dit vooruitstrevende project. Ontdek de voordelen van deze toonbanken alsook onze rol achter de schermen.

    Discover this article
  • De verslaving aan het visuele: Meer schermen, minder connectie?

    De verslaving aan het visuele: Meer schermen, minder connectie?

    In een tijdperk waarin technologie onze communicatie voortdurend vormgeeft zijn digitale schermen niet meer weg te denken. Of de boodschap verpakt wordt in de vorm van reclameborden in winkelcentra, interactieve displays in kantoren of informatiekiosken op luchthavens: digital signage heeft zich bewezen als een krachtig middel om informatie snel en effectief over te brengen.

    Discover this article
  • Hoe geïntegreerde displays sfeer en functionaliteit samenbrengen in hedendaagse ruimtes

    Hoe geïntegreerde displays sfeer en functionaliteit samenbrengen in hedendaagse ruimtes

    Het integreren van schermen in de omgeving wordt steeds belangrijker. Door displays te laten samensmelten in architectuur en interieurdesign, kunnen organisaties niet alleen de esthetiek bevorderen maar verhogen ze ook de interactie en betrokkenheid van passanten. Digitopia speelt hierin een sleutelrol door klanten te ondersteunen met oplossingen die zowel technisch als visueel aantrekkelijk zijn.

    Discover this article

Heb je digital signage vragen? Op zoek naar frisse content of interactieve ervaringen?

We hebben aantrekkelijke prijzen omdat we onze eigen digital signage software ontwikkelen. Ook de plaatsing van beeldschermen nemen wij volledig voor onze rekening.

Lees meer over digital signage