Internet of behaviour iob digital signage digitopia 0000 shutterstock 1235478478

Internet of Behavior (IoB): betalen we een prijs voor gedragsanalyse?

IoB is een uitbreiding op IoT (Internet of Things) die zich richt op het vastleggen, verwerken en analyseren van onze “digitale kruimels” die we achterlaten in ons dagelijkse leven. Het verbindt niet alleen apparaten, maar ook mensen met het internet. IoB onthult hoofdzakelijk inzichten in menselijk gedrag en voorkeuren.

Wat is het doel van IoB?

Het doel van IoB is het begrijpen en analyseren van het gedrag van individuen en groepen op basis van digitale gegevens. Denk aan online activiteiten, social media interacties, aankoopgeschiedenis, locatiegegevens en meer. IoB maakt gebruik van geavanceerde technologieën zoals big data, kunstmatige intelligentie, machine learning en het Internet of Things om gedragspatronen te identificeren, te voorspellen en te beïnvloeden.

Gedragsanalyse

Door digitale gegevens te verzamelen en te analyseren, kunnen organisaties een dieper inzicht krijgen in het gedrag van consumenten, werknemers, gebruikers of burgers. Dit stelt hen in staat om trends te identificeren, voorkeuren te begrijpen en te anticiperen op toekomstig gedrag.

Personalisatie

Door het gedrag van individuen te begrijpen, kunnen bedrijven en organisaties gepersonaliseerde ervaringen, aanbiedingen en diensten voorstellen. Dit kan leiden tot een verbeterde klanttevredenheid, verhoogde betrokkenheid en meer doeltreffende marketinginspanningen.

Risicobeheer

Door het monitoren van gedrag kunnen organisaties risico's identificeren en proactief maatregelen nemen om deze bedreigingen te counteren. Dit kan bijvoorbeeld het detecteren van frauduleuze activiteiten omvatten, het voorkomen van cyberaanvallen tot zelfs het verminderen van gezondheidsrisico's.

Uiteraard ook gedragsbeïnvloeding

Het IoB kan ook worden ingezet om gedrag actief te beïnvloeden door middel van gerichte interventies, aanbevelingen of feedback. Dit kan worden toegepast in verschillende domeinen zoals gezondheidszorg (bevorderen van gezonde levensstijlkeuzes), onderwijs (personaliseren van leermethoden) en marketing (stimuleren van aankopen).

Ligt je privacy nu volledig op straat?

Het waarborgen van privacy in het IoB vereist transparantie over gegevensverzameling, anonimisering, beveiliging, gebruikerscontrole en naleving van ethische en wettelijke normen. Het doel is om het vertrouwen van gebruikers te behouden terwijl waardevolle inzichten in gedrag worden verkregen waardoor de consument beter begrepen wordt.

Gartner blijft optimistisch

Gartner geeft als voorbeeld auto’s die registreren hoe snel een automobilist optrekt en afremt, alsook hoe snel deze rijdt. Een verzekeraar kan zo beoordelen of je een veilige chauffeur bent. Een reactie hierop kan dan een aangepaste premie zijn. Gaat het om bedrijfsauto’s, dan kunnen organisaties de data gebruiken om het rijgedrag en de veiligheid van medewerkers te optimaliseren. Het onderzoeksbureau benadrukt dat lokale wetten een cruciale rol spelen in hoe gegevens door zowel publieke als private organisaties worden gebruikt om gedrag te interpreteren. Gartner voegt eraan toe dat als IoB-initiatieven niet worden ontworpen om consumenten toegevoegde waarde te bieden, het hele concept mogelijks wordt afgewezen.

De impact op digitale schermcommunicatie

Over het algemeen zal IoB de mogelijkheden voor gepersonaliseerde, contextbewuste en digitale schermcommunicatie uitbreiden, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee op het gebied van privacy en ethiek. Deze belangrijke peilers moeten worden aangepakt (lees: een waterdicht wettelijk kader krijgen) om een verantwoorde implementatie te garanderen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

  • Samsung en Visionect versnellen de opkomst van E-paper: wat betekent dit voor jouw organisatie?

    Samsung en Visionect versnellen de opkomst van E-paper: wat betekent dit voor jouw organisatie?

    De massaproductie door fabrikanten zoals Samsung en Visionect brengt een versnelling te weeg op deze duurzame markt. In een wereld waar digital signage voortdurend evolueert, biedt E-paper een duurzaam alternatief om informatie weer te geven. Met zijn unieke eigenschappen en veelzijdige toepassingen heeft E-paper de potentie om traditionele schermen aan te vullen én op sommige plaatsen te vervangen.

    Discover this article
  • Flanders Investment and Trade brengt Centoview naar ISE in Barcelona

    Flanders Investment and Trade brengt Centoview naar ISE in Barcelona

    ISE, oftewel Integrated Systems Europe, is de grootste internationale beurs voor audiovisuele- (AV) en system integrators. Dit evenement vindt jaarlijks plaats in Barcelona en trekt bezoekers aan uit allerlei sectoren zoals retail, technologie, entertainment, onderwijs en corporate.

    Discover this article
  • De digitale toog: Een revolutie voor de horeca

    De digitale toog: Een revolutie voor de horeca

    De introductie van de digitale toog is een mijlpaal voor onze klant. Met deze POS tool speelt Digitaletoonbank.be in op de vraag naar een moderne en gebruiksvriendelijke winkelervaring. Als technische en creatieve partner zijn we trots dat we ze ondersteunen bij de realisatie van dit vooruitstrevende project. Ontdek de voordelen van deze toonbanken alsook onze rol achter de schermen.

    Discover this article
  • De verslaving aan het visuele: Meer schermen, minder connectie?

    De verslaving aan het visuele: Meer schermen, minder connectie?

    In een tijdperk waarin technologie onze communicatie voortdurend vormgeeft zijn digitale schermen niet meer weg te denken. Of de boodschap verpakt wordt in de vorm van reclameborden in winkelcentra, interactieve displays in kantoren of informatiekiosken op luchthavens: digital signage heeft zich bewezen als een krachtig middel om informatie snel en effectief over te brengen.

    Discover this article
  • Hoe geïntegreerde displays sfeer en functionaliteit samenbrengen in hedendaagse ruimtes

    Hoe geïntegreerde displays sfeer en functionaliteit samenbrengen in hedendaagse ruimtes

    Het integreren van schermen in de omgeving wordt steeds belangrijker. Door displays te laten samensmelten in architectuur en interieurdesign, kunnen organisaties niet alleen de esthetiek bevorderen maar verhogen ze ook de interactie en betrokkenheid van passanten. Digitopia speelt hierin een sleutelrol door klanten te ondersteunen met oplossingen die zowel technisch als visueel aantrekkelijk zijn.

    Discover this article
  • Ongezien shoppingcomfort mede dankzij digital signage in vernieuwde INNO Woluwe

    Ongezien shoppingcomfort mede dankzij digital signage in vernieuwde INNO Woluwe

    De INNO-winkel in Woluwe Shopping Center heeft een indrukwekkende gedaanteverwisseling ondergaan. Die omvat behalve een restyling ook ingrijpende veranderingen in de winkelindeling. Net als de eerder vernieuwde department stores evolueert INNO Woluwe hiermee naar een premium grootwarenhuis met een exclusieve uitstraling en ongezien comfort voor de shoppers.

    Discover this article
  • Waarom digital signage de sleutel is tot een betere stadsbeleving in Vlaanderen

    Waarom digital signage de sleutel is tot een betere stadsbeleving in Vlaanderen

    Digital signage speelt een steeds belangrijkere rol in het stedelijk landschap van Vlaanderen. Bij Digitopia geloven we in de kracht van digitale schermen om de stedelijke omgeving te verrijken en te moderniseren. Of het nu gaat om het verbeteren van de mobiliteit, het versterken van de communicatie met burgers of het ondersteunen van toerisme en lokale handel: digital signage is een essentieel onderdeel van slimme steden.

    Discover this article
  • Minder vergaderen en toch beter communiceren?

    Minder vergaderen en toch beter communiceren?

    Door belangrijke informatie zichtbaar te maken op strategische locaties, worden medewerkers beter geïnformeerd en betrokken. Schermen verminderen de afhankelijkheid van e-mails en vergaderingen door belangrijke updates en mededelingen direct te tonen. Ze bevorderen ook de samenwerking en betrokkenheid door tweerichtingscommunicatie te ondersteunen en feedbackmogelijkheden te bieden.

    Discover this article
  • Startgids voor je digital signage project

    Startgids voor je digital signage project

    Digital signage is een krachtige manier om informatie te tonen op digitale schermen zoals reclame, informatieve mededelingen of interne communicatie. Deze gids leidt je door de basisstappen om een digital signage netwerk op te zetten.

    Discover this article
  • Digitopia verwerft THISPLAYS2

    Digitopia verwerft THISPLAYS2

    Wommelgem, 26 juni - Digitopia, de pionier op vlak van Digital Signage en Smart Office Solutions, kondigt de overname aan van THISPLAYS2, sinds 2008 specialist in Digital Signage en Business Music oplossingen in de Retail omgeving. THISPLAYS2 zal vanaf heden opereren binnen de Digitopia Group. Met de overname verstevigt de groep haar positie als belangrijkste onafhankelijke Digital Signage, Business Music & Smart Office speler in de Benelux.

    Discover this article

Heb je digital signage vragen? Op zoek naar frisse content of interactieve ervaringen?

We hebben aantrekkelijke prijzen omdat we onze eigen digital signage software ontwikkelen. Ook de plaatsing van beeldschermen nemen wij volledig voor onze rekening.

Lees meer over digital signage