Vraag hier je digital signage demo aan. Dit kan zowel live als online doorgaan.

Lees meer
Healthcare signage roi

De grootste valkuilen waardoor digital signage zijn doel mist

Door volgende blunders te vermijden, vergroot je de kans aanzienlijk om een positieve impact achter te laten bij je publiek. ROI op schermcommunicatie wordt meestal geassocieerd met retail, maar dit gaat wat ons betreft veel verder dan 1 sector. Een werknemer of burger hecht evenveel belang aan correcte informatie en sturing via digitale schermen. Duidelijke digital signage verlaagt tevens overhead in gemeentehuizen, op de werkvloer etc.

Digital signage kan zijn doel missen door een aantal veelvoorkomende fouten. Hier zijn enkele valkuilen die de impact van digital signage kunnen verminderen. In de afbeeldingen zie je enkele situaties van klanten die er al jaren in slagen het publiek op de juiste manier te bereiken. We splitsen de aandachtspunten in 3 categorieën op.

Stel strenge en realistische eisen aan je content

Slechte contentkwaliteit: Het gebruik van teleurstellende afbeeldingen, video's of onprofessioneel ontworpen content zal de visuele aantrekkingskracht van je digital signage verminderen en kan het publiek zelfs afschrikken.

Te veel informatie: Overladen schermen met te veel tekst of te veel elementen kunnen verwarrend zijn voor de kijker. Het is belangrijk om de boodschap eenvoudig en duidelijk te houden.

Onvoldoende relevantie: Content die niet relevant is voor het specifieke publiek waar de digital signage zich bevindt, zal niet effectief zijn. Het is cruciaal om content af te stemmen op de doelgroep.

Leer bij uit analytics: Naarmate je digital signage systeem langer in gebruik is, bouw je een schat aan informatie op. Bekijk deze dan ook grondig van tijd tot tijd. Een degelijk CMS stelt je daartoe eenvoudig in staat.

Hou je techniek en hardware in goede conditie

Gebrek aan onderhoud: Verouderde content, kapotte schermen of technische storingen die niet snel worden opgelost, tasten de geloofwaardigheid en effectiviteit van digital signage ernstig aan.

Gebrek aan interactiviteit: In een tijdperk waarin interactiviteit steeds belangrijker wordt, kan het ontbreken van interactieve elementen de betrokkenheid van het publiek verminderen.

Verkeerde locatie: Als de schermen niet goed zijn geplaatst, bijvoorbeeld op plekken waar ze niet goed zichtbaar zijn of waar weinig verkeer is, zullen ze tevens het doel niet bereiken.

Technische gebreken: Problemen zoals traag ladende content, incompatibiliteit tussen software en hardware of een gebrek aan een flexibel content management systeem zullen de ROI van je digital signage schermen flink inperken. Goede afspraken met je IT afdeling zijn dan ook noodzakelijk. Er kan in theorie niet zo veel mislopen, je hebt echter wel nood aan een snelle hulplijn of eerstelijns assistentie zoals onze gratis helpdesk.

Optimaliseer en durf bijsturen na de oplevering

Geen duidelijke call-to-action: Als je digital signage geen duidelijke oproep tot actie bevat, kan het publiek niet weten wat er van hen wordt verwacht, wat de effectiviteit van de boodschap vermindert.

Slechte timing: Content die niet op het juiste moment wordt weergegeven, bijvoorbeeld seizoensgebonden aanbiedingen die te laat worden getoond, missen dan ook het doel volledig en bezorgen je organisatie een zeer slordige indruk.

Niet-geoptimaliseerde lay-out: Een slechte lay-out, zoals het gebruik van te kleine letters of onleesbare kleurencombinaties, kunnen ervoor zorgen dat de boodschap niet vlot overkomt waardoor prospecten afhaken. Sta je zelf in voor je eigen content? Bespreek met onze designers vrijblijvend wat je kan verbeteren zonder veel tijd te verliezen. Wil je toch bepaalde zaken uitbesteden, dan zitten we graag met jou aan tafel.

ROI is niet enkel relevant voor retail

ROI op schermcommunicatie wordt meestal geassocieerd met retail, maar dit gaat wat ons betreft veel verder dan 1 sector. Een werknemer, patiënt of burger hecht evenveel belang aan correcte informatie en sturing via digitale schermen. We zien dat ook terug in de missie en visie van Digitopia. Onze aanpak is dan ook gericht op het succesvol maken van het digital signage verhaal in totaliteit. In plaats van te starten vanuit een technisch perspectief, proberen we eerst samen met de klant behoeften, wensen en locaties te inventariseren voordat we een voorstel ontwerpen. Ongeacht de omvang van het project ondersteunen we elk onderdeel van het proces van begin tot eind om te garanderen dat concept en content perfect aansluiten op de doelgroep. En of dat nu klanten, werknemers of burgers zijn, onze expertise en ervaring in digital signage rijkt ver genoeg om deze targets te identificeren en te bespelen.

Sterke ROI case

Heb je digital signage vragen? Op zoek naar frisse content of interactieve ervaringen?

We hebben aantrekkelijke prijzen omdat we onze eigen digital signage software ontwikkelen. Ook de plaatsing van beeldschermen nemen wij volledig voor onze rekening.

Lees meer over digital signage