Grafische content digitopia digital signage

De dynamiek van grafisch design: verken de nieuwste ontwerptrends voor je digitale schermen

Gaande van oude printstijlen tot de opkomst van gedurfd minimalisme, onderstaande trends herdefiniëren de esthetiek en merkidentiteit bij onze klanten. Wij bouwen altijd verder op de bestaande huisstijl en staan eveneens stil bij de designtrends en uitdagingen die zich vandaag manifesteren op de digitale schermen van digital signage klanten.

Gedurfd minimalisme: eenvoud omarmen met impact

Minimalisme is al lange tijd een onmisbare ontwerpstijl. In 2024 zien we ontwerpen die zelfverzekerd een statement maken, opvallende composities die een ingetogen kleurenpalet gebruiken, veel witruimte en vetgedrukte typografie om impactvolle visuele ervaringen te creëren. Dit gedurfde minimalisme draait om het terugbrengen van elementen tot hun essentiële vormen en tegelijkertijd het omarmen van het contrast en de schaal. Onze grafische cel experimenteert regelmatig met onconventionele lay-outs en oversized elementen om de grenzen van wat minimalisme kan bereiken te verleggen.

Misschien wel het grootste voordeel van minimalisme is dat het de boodschap versterkt. Onze klanten hebben vaak de neiging om elke schermpixel te vullen met content, wat overweldigend kan zijn. Een minimalistische benadering kan je helpen te bepalen wat je op het scherm nodig hebt en wat je kan missen.

Levendige kleuren, de wederopstanding van bright en vivid colors

Na jaren van dominantie door gedempte kleurenschema's, zien we levendige en gedurfde kleuren terugkeren in 2024. Onze ontwerpers gebruiken dan ook regelmatig deze levendige kleurenpaletten die de aandacht trekken en emoties oproepen. Van elektrisch blauw en stralend rood tot weelderig groen en vlammend oranje... Deze heropleving van diepe kleuren grijpt de aandacht van ontwerpen en voegt energie en persoonlijkheid toe.

Laat je merk opvallen in een druk digitaal landschap door gebruik te maken van deze kleurkeuzes om je onderscheidende visuele identiteit te bewaken. Het gebruik van gradaties en kleurovergangen zal deze trend verder versterken. We zien duidelijk de effecten van extra diepte en dynamiek aan onze digitale interfaces en eigen marketingmateriaal.

Invloed van Pantone - de universele kleurwaakhond

Pantone heeft de kleur van het jaar 2024 aangekondigd: Peach Fuzz. Ze beschrijven het als "een fluweelzachte zachte perzik die de geest van hart en lichaam verrijkt". Het Pantone Color Institute bestudeert kleurtrends gedurende het hele jaar voordat ze de kleur van het jaar selecteren, waarbij kleurgebruik wordt onderzocht in interieurontwerp, mode, film en kunst.

Voor 2023 kozen ze Viva Magenta, een levendige kleur die echt opvalt. Terwijl Peach Fuzz meer ingetogen en rustig aanvoelt, kan het zeer effectief zijn in grafisch ontwerp wanneer het wordt gecombineerd met contrasterende kleuren. Naar traditie heeft Pantone een reeks kleurenpaletten uitgebracht om de kleur van het jaar te ondersteunen.

Pixel art: Nostalgie ontmoet innovatie

Pixel art omschrijft een ontwerpstijl die ontstaan is in de beginjaren van digitale graphics. In 2024 wordt deze nostalgische esthetiek gekenmerkt door zijn blokkerige en pixelachtige uiterlijk, omarmd vanwege zijn retro charme en vermogen om eenvoud en authenticiteit over te brengen. Pixel art is een bewuste afwijking van de norm in een wereld die overstroomd wordt door afbeeldingen met hoge resolutie en strakke interfaces.

Het persoonlijk tintje brengen

In tijden van AI en de impact ervan op ontwerpen, keert de menselijke touch terug naar digitaal ontwerp met de toenemende populariteit van schrift en met de hand getekende elementen. In 2024 wordt van ontwerpers verwacht dat ze hun creaties spontaniteit en authenticiteit meegeven door handgetekende illustraties op te nemen in het artwork. Dit is een duidelijk antwoord op de overdosis aan gepolijste en perfecte visuals.

Het verleden en het heden samenvoegen

Vandaag putten ontwerpers inspiratie uit het verleden, dit keer geïnspireerd door oude printstijl advertenties. Deze trend eert de klassieke typografie, lay-out en grafische ontwerpelementen die kenmerkend waren voor printadvertenties uit vervlogen decennia, met name de jaren 70 en 80. We verwachten digitale campagnes te zien die het uiterlijk en de sfeer van vintage tijdschriftadvertenties nabootsen, met gebruik van verouderde texturen, retro kleurenschema's en klassieke schreeflettertypen om een gevoel van nostalgie te creëren.

Naadloze overgangen van kleur en diepte

Gradaties zijn al enige tijd een vast onderdeel in ontwerpstijlen, in 2024 zien we dat ze evolueren naar meer complexe en genuanceerde vormen. Experimenteer met gradaties om naadloze overgangen tussen kleuren te creëren maar ook om diepte en dimensie toe te voegen aan je digitale interfaces.

Tijdloze elegantie in typografie

Terwijl schreefloze lettertypen de afgelopen jaren de digitale vormgeving hebben gedomineerd, zien we in 2024 een heropleving van schreeflettertypen. Gekenmerkt door hun decoratieve details en krullen, voegen schreeflettertypen een gevoel van tijdloze elegantie en verfijning toe aan digitale typografie.

Grafisch advies

2024 blijkt een digitaal ontwerplandschap vol mogelijkheden te zijn. Van gedurfd minimalisme tot levendige kleuren, pixel art tot met de hand getekende elementen, oude printstijladvertenties tot gradaties en de blijvende aantrekkingskracht van schreeflettertypen, ontwerpers beschikken over een rijk palet aan trends om te verkennen en te integreren in hun creaties. Assistentie of tips nodig voor je digitale content? Laat het ons vooral weten.

Meer over content

  • De digitale toog: Een revolutie voor de horeca

    De digitale toog: Een revolutie voor de horeca

    De introductie van de digitale toog is een mijlpaal voor onze klant. Met deze POS tool speelt Digitaletoonbank.be in op de vraag naar een moderne en gebruiksvriendelijke winkelervaring. Als technische en creatieve partner zijn we trots dat we ze ondersteunen bij de realisatie van dit vooruitstrevende project. Ontdek de voordelen van deze toonbanken alsook onze rol achter de schermen.

    Discover this article
  • De verslaving aan het visuele: Meer schermen, minder connectie?

    De verslaving aan het visuele: Meer schermen, minder connectie?

    In een tijdperk waarin technologie onze communicatie voortdurend vormgeeft zijn digitale schermen niet meer weg te denken. Of de boodschap verpakt wordt in de vorm van reclameborden in winkelcentra, interactieve displays in kantoren of informatiekiosken op luchthavens: digital signage heeft zich bewezen als een krachtig middel om informatie snel en effectief over te brengen.

    Discover this article
  • Hoe geïntegreerde displays sfeer en functionaliteit samenbrengen in hedendaagse ruimtes

    Hoe geïntegreerde displays sfeer en functionaliteit samenbrengen in hedendaagse ruimtes

    Het integreren van schermen in de omgeving wordt steeds belangrijker. Door displays te laten samensmelten in architectuur en interieurdesign, kunnen organisaties niet alleen de esthetiek bevorderen maar verhogen ze ook de interactie en betrokkenheid van passanten. Digitopia speelt hierin een sleutelrol door klanten te ondersteunen met oplossingen die zowel technisch als visueel aantrekkelijk zijn.

    Discover this article
  • Ongezien shoppingcomfort mede dankzij digital signage in vernieuwde INNO Woluwe

    Ongezien shoppingcomfort mede dankzij digital signage in vernieuwde INNO Woluwe

    De INNO-winkel in Woluwe Shopping Center heeft een indrukwekkende gedaanteverwisseling ondergaan. Die omvat behalve een restyling ook ingrijpende veranderingen in de winkelindeling. Net als de eerder vernieuwde department stores evolueert INNO Woluwe hiermee naar een premium grootwarenhuis met een exclusieve uitstraling en ongezien comfort voor de shoppers.

    Discover this article
  • Waarom digital signage de sleutel is tot een betere stadsbeleving in Vlaanderen

    Waarom digital signage de sleutel is tot een betere stadsbeleving in Vlaanderen

    Digital signage speelt een steeds belangrijkere rol in het stedelijk landschap van Vlaanderen. Bij Digitopia geloven we in de kracht van digitale schermen om de stedelijke omgeving te verrijken en te moderniseren. Of het nu gaat om het verbeteren van de mobiliteit, het versterken van de communicatie met burgers of het ondersteunen van toerisme en lokale handel: digital signage is een essentieel onderdeel van slimme steden.

    Discover this article
  • Minder vergaderen en toch beter communiceren?

    Minder vergaderen en toch beter communiceren?

    Door belangrijke informatie zichtbaar te maken op strategische locaties, worden medewerkers beter geïnformeerd en betrokken. Schermen verminderen de afhankelijkheid van e-mails en vergaderingen door belangrijke updates en mededelingen direct te tonen. Ze bevorderen ook de samenwerking en betrokkenheid door tweerichtingscommunicatie te ondersteunen en feedbackmogelijkheden te bieden.

    Discover this article
  • Startgids voor je digital signage project

    Startgids voor je digital signage project

    Digital signage is een krachtige manier om informatie te tonen op digitale schermen zoals reclame, informatieve mededelingen of interne communicatie. Deze gids leidt je door de basisstappen om een digital signage netwerk op te zetten.

    Discover this article
  • Digitopia verwerft THISPLAYS2

    Digitopia verwerft THISPLAYS2

    Wommelgem, 26 juni - Digitopia, de pionier op vlak van Digital Signage en Smart Office Solutions, kondigt de overname aan van THISPLAYS2, sinds 2008 specialist in Digital Signage en Business Music oplossingen in de Retail omgeving. THISPLAYS2 zal vanaf heden opereren binnen de Digitopia Group. Met de overname verstevigt de groep haar positie als belangrijkste onafhankelijke Digital Signage, Business Music & Smart Office speler in de Benelux.

    Discover this article
  • AI's opkomst in digital signage: welke nieuwe features mag je verwachten?

    AI's opkomst in digital signage: welke nieuwe features mag je verwachten?

    Kunstmatige Intelligentie (AI) staat op het punt om een revolutie te veroorzaken in de technologische wereld Hoewel we nu al enkele veranderingen zien, is het vooral nog afwachten hoe AI digital signage in de toekomst zal transformeren. Dit biedt zowel gebruikers als bedrijven spannende en nieuwe apportuniteiten.

    Discover this article
  • Hoe zet je vandaag best een digitaal reclamescherm in?

    Hoe zet je vandaag best een digitaal reclamescherm in?

    Investeren in een digitaal reclamescherm biedt verschillende voordelen voor bedrijven en organisaties. Digitale schermen kunnen dynamische en aantrekkelijke content weergeven zoals bewegende beelden, animaties en video's die veel meer aandacht trekken dan statische afbeeldingen. Bovendien bieden ze flexibiliteit en snelheid omdat content in real-time kan worden aangepast. Hierdoor kunnen bedrijven snel inspelen op nieuwe trends, aanbiedingen of veranderingen in de markt.

    Discover this article

Heb je digital signage vragen? Op zoek naar frisse content of interactieve ervaringen?

We hebben aantrekkelijke prijzen omdat we onze eigen digital signage software ontwikkelen. Ook de plaatsing van beeldschermen nemen wij volledig voor onze rekening.

Lees meer over digital signage