Grafische content digitopia digital signage

De dynamiek van grafisch design: verken de nieuwste ontwerptrends voor je digitale schermen

Gaande van oude printstijlen tot de opkomst van gedurfd minimalisme, onderstaande trends herdefiniëren de esthetiek en merkidentiteit bij onze klanten. Wij bouwen altijd verder op de bestaande huisstijl en staan eveneens stil bij de designtrends en uitdagingen die zich vandaag manifesteren op de digitale schermen van digital signage klanten.

Gedurfd minimalisme: eenvoud omarmen met impact

Minimalisme is al lange tijd een onmisbare ontwerpstijl. In 2024 zien we ontwerpen die zelfverzekerd een statement maken, opvallende composities die een ingetogen kleurenpalet gebruiken, veel witruimte en vetgedrukte typografie om impactvolle visuele ervaringen te creëren. Dit gedurfde minimalisme draait om het terugbrengen van elementen tot hun essentiële vormen en tegelijkertijd het omarmen van het contrast en de schaal. Onze grafische cel experimenteert regelmatig met onconventionele lay-outs en oversized elementen om de grenzen van wat minimalisme kan bereiken te verleggen.

Misschien wel het grootste voordeel van minimalisme is dat het de boodschap versterkt. Onze klanten hebben vaak de neiging om elke schermpixel te vullen met content, wat overweldigend kan zijn. Een minimalistische benadering kan je helpen te bepalen wat je op het scherm nodig hebt en wat je kan missen.

Levendige kleuren, de wederopstanding van bright en vivid colors

Na jaren van dominantie door gedempte kleurenschema's, zien we levendige en gedurfde kleuren terugkeren in 2024. Onze ontwerpers gebruiken dan ook regelmatig deze levendige kleurenpaletten die de aandacht trekken en emoties oproepen. Van elektrisch blauw en stralend rood tot weelderig groen en vlammend oranje... Deze heropleving van diepe kleuren grijpt de aandacht van ontwerpen en voegt energie en persoonlijkheid toe.

Laat je merk opvallen in een druk digitaal landschap door gebruik te maken van deze kleurkeuzes om je onderscheidende visuele identiteit te bewaken. Het gebruik van gradaties en kleurovergangen zal deze trend verder versterken. We zien duidelijk de effecten van extra diepte en dynamiek aan onze digitale interfaces en eigen marketingmateriaal.

Invloed van Pantone - de universele kleurwaakhond

Pantone heeft de kleur van het jaar 2024 aangekondigd: Peach Fuzz. Ze beschrijven het als "een fluweelzachte zachte perzik die de geest van hart en lichaam verrijkt". Het Pantone Color Institute bestudeert kleurtrends gedurende het hele jaar voordat ze de kleur van het jaar selecteren, waarbij kleurgebruik wordt onderzocht in interieurontwerp, mode, film en kunst.

Voor 2023 kozen ze Viva Magenta, een levendige kleur die echt opvalt. Terwijl Peach Fuzz meer ingetogen en rustig aanvoelt, kan het zeer effectief zijn in grafisch ontwerp wanneer het wordt gecombineerd met contrasterende kleuren. Naar traditie heeft Pantone een reeks kleurenpaletten uitgebracht om de kleur van het jaar te ondersteunen.

Pixel art: Nostalgie ontmoet innovatie

Pixel art omschrijft een ontwerpstijl die ontstaan is in de beginjaren van digitale graphics. In 2024 wordt deze nostalgische esthetiek gekenmerkt door zijn blokkerige en pixelachtige uiterlijk, omarmd vanwege zijn retro charme en vermogen om eenvoud en authenticiteit over te brengen. Pixel art is een bewuste afwijking van de norm in een wereld die overstroomd wordt door afbeeldingen met hoge resolutie en strakke interfaces.

Het persoonlijk tintje brengen

In tijden van AI en de impact ervan op ontwerpen, keert de menselijke touch terug naar digitaal ontwerp met de toenemende populariteit van schrift en met de hand getekende elementen. In 2024 wordt van ontwerpers verwacht dat ze hun creaties spontaniteit en authenticiteit meegeven door handgetekende illustraties op te nemen in het artwork. Dit is een duidelijk antwoord op de overdosis aan gepolijste en perfecte visuals.

Het verleden en het heden samenvoegen

Vandaag putten ontwerpers inspiratie uit het verleden, dit keer geïnspireerd door oude printstijl advertenties. Deze trend eert de klassieke typografie, lay-out en grafische ontwerpelementen die kenmerkend waren voor printadvertenties uit vervlogen decennia, met name de jaren 70 en 80. We verwachten digitale campagnes te zien die het uiterlijk en de sfeer van vintage tijdschriftadvertenties nabootsen, met gebruik van verouderde texturen, retro kleurenschema's en klassieke schreeflettertypen om een gevoel van nostalgie te creëren.

Naadloze overgangen van kleur en diepte

Gradaties zijn al enige tijd een vast onderdeel in ontwerpstijlen, in 2024 zien we dat ze evolueren naar meer complexe en genuanceerde vormen. Experimenteer met gradaties om naadloze overgangen tussen kleuren te creëren maar ook om diepte en dimensie toe te voegen aan je digitale interfaces.

Tijdloze elegantie in typografie

Terwijl schreefloze lettertypen de afgelopen jaren de digitale vormgeving hebben gedomineerd, zien we in 2024 een heropleving van schreeflettertypen. Gekenmerkt door hun decoratieve details en krullen, voegen schreeflettertypen een gevoel van tijdloze elegantie en verfijning toe aan digitale typografie.

Grafisch advies

2024 blijkt een digitaal ontwerplandschap vol mogelijkheden te zijn. Van gedurfd minimalisme tot levendige kleuren, pixel art tot met de hand getekende elementen, oude printstijladvertenties tot gradaties en de blijvende aantrekkingskracht van schreeflettertypen, ontwerpers beschikken over een rijk palet aan trends om te verkennen en te integreren in hun creaties. Assistentie of tips nodig voor je digitale content? Laat het ons vooral weten.

Meer over content

  • Een CMS dat digital signage naar een hoger niveau tilt

    Een CMS dat digital signage naar een hoger niveau tilt

    Digitale schermen zijn al lang niet meer enkel een marketingtool. Ze zijn een integraal onderdeel van interne communicatie, klantbeleving en zelfs operationele processen. Toch blijft één vraag cruciaal: hoe beheer je al die schermen efficiënt, veilig en flexibel?

    Discover this article
  • Maximale impact, minimale inspanning: Houd schermen actueel dankzij slimme automatisering

    Maximale impact, minimale inspanning: Houd schermen actueel dankzij slimme automatisering

    Een digitaal scherm is vandaag veel meer dan een visitekaartje. Het is een strategisch communicatiekanaal dat leeft en beweegt met je organisatie. Hoe zorg je ervoor dat die schermen altijd actueel, relevant en dynamisch blijven zonder dat je communicatieafdeling overspoeld wordt door aanvragen van verschillende stakeholders?

    Discover this article
  • De transformatie bij Lunch Garden: Digitopia als onmisbare partner

    De transformatie bij Lunch Garden: Digitopia als onmisbare partner

    Lunchen, dineren, maar ook ontbijten, aperitieven en genieten van teatime: het kan in Lunch Garden voortaan ook meer relaxed. De restyling van de Lunch Garden restaurants is meer dan een likje verf; het is een sprong voorwaarts in de digitale toekomst. De integratie van de digitale schermen vormt een cruciaal onderdeel van deze make-over.

    Discover this article
  • Groenten en fruit in de kijker: Zo gebruikt Aartsen zijn digitale gevel

    Groenten en fruit in de kijker: Zo gebruikt Aartsen zijn digitale gevel

    Groenten- en fruitgigant Aartsen heeft zijn positie als internationale gateway in de Benelux versterkt met een hypermodern distributiecentrum in Sint-Katelijne-Waver. Een opvallend kenmerk van deze vestiging is de strategische inzet van een groot outdoorscherm. Hiermee zet het bedrijf zijn dynamische karakter en 'nonstopfresh'-filosofie letterlijk in de kijker.

    Discover this article
  • Ontmoet Digitopia op de stand van Flanders Investment and Trade (FIT) op het Smart City Expo World Congress 2025

    Ontmoet Digitopia op de stand van Flanders Investment and Trade (FIT) op het Smart City Expo World Congress 2025

    Met onze ervaring in smart city communicatie bouwen we mee aan een toekomst waarin digitale schermen niet enkel informeren, maar ook verbinden. Betrouwbaar, schaalbaar en duurzaam, altijd met oog voor veiligheid en gebruiksgemak.

    Discover this article
  • Retail ruimtes boordevol digitale tools en nieuwe processen

    Retail ruimtes boordevol digitale tools en nieuwe processen

    Dit concept is meer dan alleen een nieuw showroomontwerp; het combineert fysieke ruimtes met digitale tools en nieuwe processen. Onze interactieve zuilen creëren een gepersonaliseerde, transparante en naadloze klantreis. Ze stellen klanten in staat om zelfstandig en op eigen tempo diepgaande informatie te verkennen.

    Discover this article
  • Baken in de wijk: digitale totems als kompas voor lokaal nieuws en verbinding

    Baken in de wijk: digitale totems als kompas voor lokaal nieuws en verbinding

    Steden en gemeenten zoeken naar manieren om hun inwoners snel, relevant en betrouwbaar te informeren, én tegelijk de sociale samenhang in buurten te versterken. Klassieke communicatiekanalen missen vaak het hyperlokale bereik en de onmiddellijke zichtbaarheid die nodig is om wijknieuws, evenementen en dienstverlening écht tot bij de mensen te brengen.

    Discover this article
  • De verborgen kosten van inconsistentie – Hoe Digital Signage tijd en middelen bespaart

    De verborgen kosten van inconsistentie – Hoe Digital Signage tijd en middelen bespaart

    Communicatie is belangrijk, zowel intern als extern. Hebt u zich ooit afgevraagd hoeveel tijd en middelen uw organisatie écht kwijt is aan het consistent verspreiden van informatie via al uw kanalen? Van interne memo's en bedrijfsupdates tot productinformatie en klantmededelingen, de kosten van inconsistentie en handmatige processen lopen verrassend hoog op.

    Discover this article
  • TML opent futuristische conceptstore op Ibiza met indoor LED-scherm van Digitopia

    TML opent futuristische conceptstore op Ibiza met indoor LED-scherm van Digitopia

    Ibiza, het eiland dat bekend staat om zijn bruisende feesten en trendsettende levensstijl, is een nieuwe bezienswaardigheid rijker: de gloednieuwe TML conceptstore. Deze innovatieve winkel opende onlangs zijn deuren en trok onmiddellijk de aandacht met een indrukwekkend indoor LED-scherm.

    Discover this article
  • CKS en Mayerline, gedeelde grensoverschrijdende ambities

    CKS en Mayerline, gedeelde grensoverschrijdende ambities

    Leegstand en dalende koopkracht teisteren veel shoppingregio's, maar sommige merken trotseren de storm met een heldere visie. Een treffend voorbeeld hiervan is de recente expansie van de Belgische modemerken CKS en Mayerline, die de grens overstaken en hun intrede deden in het pittoreske Sluis, Nederland.

    Discover this article

Heb je digital signage vragen? Op zoek naar frisse content of interactieve ervaringen?

We hebben aantrekkelijke prijzen omdat we onze eigen digital signage software ontwikkelen. Ook de plaatsing van beeldschermen nemen wij volledig voor onze rekening.

Lees meer over digital signage