Gevonden worden door potentiële klanten uit je doelgroep, zonder ze te storen met traditionele marketinginstrumenten. Het klinkt als een utopie voor velen, inbound marketing die goed werkt realiseert op deze manier de meest organische conversies voor je organisatie. Het besmettingseffect nadien (mond-aan-mond reclame) is dan ook het grootst bij inbound marketing want je klanten hebben 100% zelf voor je product of dienst gekozen, je hebt ze nooit bestookt met commerciële mailings, coupons, try & buy etc.
Begrijp je doelgroep en bijhorende buyer personas
Voordat je digital signage implementeert, moet je een grondig inzicht hebben in je doelgroep en buyer personas. Wie zijn je ideale klanten en wat zijn hun behoeften, uitdagingen en interesses? Als jij je doelpubliek niet goed kent, waarom zouden ze jou dan willen kennen?
Creëer inhoud die relevante informatie biedt
Zorg ervoor dat de inhoud op je digital signage schermen relevant is voor je doelgroep. Dit kan onder meer bestaan uit productinformatie, educatieve content, klantbeoordelingen en oplossingen voor problemen die je doelgroep kan tegenkomen. Neem de rol van adviseur aan, geef wekelijks tips & tricks, organiseer workshops, voorzie demonstratie momenten, ...
Maak gebruik van segmentatie
Als je verschillende buyer personas bedient, kun je digital signage segmenteren om specifieke boodschappen aan verschillende doelgroepen te tonen. Dit kan helpen om de relevantie van de content te vergroten, dan word je boodschap makkelijker geaccepteerd.
Integreer call-to-actions (CTA's)
Digital signage kan worden gebruikt om CTA's op te nemen die bezoekers aanmoedigen om verdere actie te ondernemen. Dit kunnen QR-codes, fysieke knoppen, games, ... zijn om meer informatie te verkrijgen, inschrijvingen voor nieuwsbrieven te hamsteren of zelfs unieke aankopen mogelijk te maken voor een specifieke (trouwe) klant.
Zorg voor een consistente branding
De visuele stijl en branding van je digital signage moeten afgestemd zijn op je inbound marketing acties, social media en website. Consistentie in branding draagt bij aan herkenning en vertrouwen van klanten. Het versterkt de geloofwaardigheid aanzienlijk.
Meet en analyseer de prestaties (ROI)
Implementeer meetinstrumenten om de prestaties van je digital signage software te volgen. Vanuit ons CMS Centoview zijn er verschillende analyses en data te interpreteren. Dit kan inhouden dat je bijhoudt hoeveel mensen QR codes scannen, hoelang ze naar de schermen kijken, tillen ze objecten op met RFID tags etc. Deze gegevens kan je analyseren om de effectiviteit van de link tussen je beeldschermen en inbound marketing mix te beoordelen en aanpassingen te maken waar nodig.
Interpreteer de data uit je content management systeem (CMS)
Gebruik de inzichten die je uit de metingen hebt verkregen om je digital signage content te verbeteren. Dit kan inhouden dat je de boodschap, video, plaatjes, … aanpast. Maar ook de locatie van schermen of de timing van bepaalde berichten dien je steeds in vraag te stellen bij tegenvallende prestaties.
Integreer sociale media en bedenk leuke hashtags
Moedig interactie aan door sociale media elementen zoals hashtags of live social media updates in je digital signage scenario op te nemen. Dit kan gebruikers aanmoedigen om deel te nemen aan online gesprekken over je merk of producten.
Hou je content actueel en durf testen om te optimaliseren
Zorg ervoor dat je scherm communicatie altijd up-to-date is. Verouderde informatie kan verwarring veroorzaken en afbreuk doen aan de geloofwaardigheid van je merk. Blijf testen en optimaliseren om de beste resultaten te behalen. Inbound marketing is een voortdurend evoluerend proces. Je digital signage strategie zal zich soms moeten aanpassen aan de veranderende behoeften en interesses van je doelgroep in het winkelpunt. Anders verlies je snel connectie met prospecten, klanten en andere ambassadeurs van je merk.
Conclusie
Door digital signage op een strategische manier af te stemmen op je inbound marketingverhaal, kun je de betrokkenheid vergroten, leads genereren en uiteindelijk de conversie een pak natuurlijker en duurzamer maken. Scherm communicatie blijft een doorslaggevend middel om je marketingboodschappen rechtstreeks aan je doelgroep te presenteren op fysieke locaties.