Digital signage future

Van analoge advertenties tot digitale dromen

Doorgaans kijken wij steeds vooruit om in te schatten wat er op ons afkomt. Voor een keertje doen we het anders. We gaan dieper in op het ontstaan en de evolutie van digital signage en hoe het zich heeft ontwikkeld tot de veelzijdige en krachtige tool van vandaag. Het valt op hoe digital signage afhankelijk blijft van andere technologieën. Denk aan beelddragers, netwerkconnectiviteit, computing power enz.

Oorsprong en early stages (late jaren ‘80 - vroege jaren ‘90)

De eerste signage systemen verschenen in deze periode, zij het in een rudimentaire vorm. Deze systemen maakten gebruik van CRT schermen en waren voornamelijk beperkt tot weergave van statische afbeeldingen en tekst. Deze vroege implementaties van digital signage waren gericht op advertising en werden gebruikt in openbare ruimtes zoals luchthavens, treinstations, winkelcentra en stadions. De Wereldtentoonstelling in Knoxville (Tennessee '82), wordt beschouwd als de gebeurtenis die de eerste grootschalige start markeerde van (massa) communicatie via loodzware beeldschermen. Op deze expo werden honderden elektronische borden geactiveerd om informatie, wayfinding en reclameboodschappen te verspreiden. (Bron: Knoxville history project)

Technologische vooruitgang (midden tot late jaren ‘90)

In de jaren '90 begonnen technologische ontwikkelingen zoals verbeterde LCD-technologieën en krachtigere computers de mogelijkheden van digital signage te vergroten. Hierdoor konden systemen meer geavanceerde content weergeven zoals video's, animaties en externe gegevens/data.

Netwerkconnectiviteit en contentbeheer (late jaren ‘90 - vroege jaren ‘00)

Een belangrijke mijlpaal voor digitale signage was de opkomst van netwerkconnectiviteit en content management systemen. Dit stelde gebruikers in staat om content op afstand te beheren en te updaten via internet, waardoor het gemakkelijker werd om meerdere displays aan te sturen en dynamische inhoud te tonen.

Interactieve mogelijkheden (late jaren ‘00 - heden)

In de afgelopen decennia heeft digitale signage een verdere evolutie doorgemaakt met de opkomst van interactieve technologieën. Touchscreens stellen gebruikers in staat om te interageren met de getoonde content. Hierdoor werden de digitale borden plots interactieve informatiepunten. Deze verschenen hoofdzakelijk in winkels, musea en andere openbare ruimtes. Gamestudio's waren in feite de (echte) pioniers op vlak van interactiviteit. Vanaf de jaren '60 begon dit reeds te borrelen via gamification in grote arcadehallen.

Meer over interactiviteit

Real-time data-integratie en personalisatie (heden)

Hedendaagse digitale signage-systemen zijn in staat om real-time data te integreren, zoals weerberichten, nieuwsfeeds en sociale media-updates. Dit stelt organisaties in staat om dynamische en relevante content te tonen die is afgestemd op de behoeften en interesses van hun doelgroepen.

Meer over datakoppelingen

Cloud tilt alles naar ongekende hoogtes (heden)

Een andere belangrijke ontwikkeling is de overgang naar cloud-based digitale signage-oplossingen. Dit maakt het beheer en de distributie van content nog eenvoudiger en flexibeler, omdat alles via internet wordt gehost. Digital signage heeft een lange weg afgelegd sinds zijn ontstaan. Technologie blijft zich echter voortdurend ontwikkelen via nieuwe innovaties. Het medium heeft zich getransformeerd van een statisch reclamebord naar een krachtig communicatiemiddel dat in vele sectoren (over de hele wereld), onmisbaar is geworden.

Voordelen cloud

  • De Aveve pop-up store: een groene oase met dynamische schermcommunicatie

    De Aveve pop-up store: een groene oase met dynamische schermcommunicatie

    Om de winkelervaring en sfeer te optimaliseren maken alle Aveve-winkels al jaren gebruik van ons digital signage platform. Deze innovatieve pop-up store werd geïntegreerd in het bestaande display-netwerk van Aveve. Onze schermen, software en content creëren een levendige en meeslepende winkelomgeving waarin klanten volledig opgaan in de unieke sfeer en het duurzame karakter van Aveve.

    Discover this article
  • Modern voorraadbeheer wordt inzichtelijk met onze digitale schermen

    Modern voorraadbeheer wordt inzichtelijk met onze digitale schermen

    Voorraadbeheer is essentieel in logistiek en retail, maar de infrastructuur van belangrijke ruimtes zoals voorraadkamers en magazijnen is vaak verouderd. Deze zones zetten we regelmatig om naar intelligente centra die cruciale informatie weergeven.

    Discover this article
  • Samenwerking tussen KBC en Immoscoop wordt zichtbaar in de kantoren

    Samenwerking tussen KBC en Immoscoop wordt zichtbaar in de kantoren

    KBC en Immoscoop hebben een strategische samenwerking waarbij ze de krachten bundelen om online vastgoed op een duurzame manier in de markt te zetten. Deze samenwerking begon in juni 2021. Het doel van het platform is om kandidaat-kopers een optimale beleving te bieden bij het selecteren, financieren, verwerven en verzekeren van hun toekomstige woning.

    Discover this article
  • Je stad of gemeente in beeld, altijd en overal

    Je stad of gemeente in beeld, altijd en overal

    Digitopia verzorgt al 18 jaar succesvol beeldschermcommunicatie (software, schermen, content en AV) bij meer dan 60 Vlaamse steden en gemeenten, publieke instellingen en veiligheidszones. We gebruiken graag onze expertise om te informeren en ondersteunen. We kunnen onze oplossingen, indien gewenst, eenvoudig aanbieden via diverse raamcontracten, waardoor er geen aanbesteding nodig is.

    Discover this article
  • Smile Invest treedt toe tot Digitopia en lanceert dgtgroup

    Smile Invest treedt toe tot Digitopia en lanceert dgtgroup

    Digitopia, marktleider in digital signage en smart office solutions in België, verwelkomt Smile Invest als meerderheids-aandeelhouder. Deze strategische samenwerking markeert een belangrijke mijlpaal in de groeistrategie van Digitopia en biedt nieuwe kansen voor expansie op nationaal en internationaal niveau. Oprichter Jan Bussels en zijn ervaren team blijven actief betrokken bij het bedrijf en investeren mee in de transactie. Onder de nieuwe groepsnaam dgtgroup worden de activiteiten van Digitopia, Centomedia, Aviniti en Thisplays2 samengevoegd.

    Discover this article
  • Samsung en Visionect versnellen de opkomst van E-paper: wat betekent dit voor jouw organisatie?

    Samsung en Visionect versnellen de opkomst van E-paper: wat betekent dit voor jouw organisatie?

    De massaproductie door fabrikanten zoals Samsung en Visionect brengt een versnelling te weeg op deze duurzame markt. In een wereld waar digital signage voortdurend evolueert, biedt E-paper een duurzaam alternatief om informatie weer te geven. Met zijn unieke eigenschappen en veelzijdige toepassingen heeft E-paper de potentie om traditionele schermen aan te vullen én op sommige plaatsen te vervangen.

    Discover this article
  • Flanders Investment and Trade brengt Centoview naar ISE in Barcelona

    Flanders Investment and Trade brengt Centoview naar ISE in Barcelona

    ISE, oftewel Integrated Systems Europe, is de grootste internationale beurs voor audiovisuele- (AV) en system integrators. Dit evenement vindt jaarlijks plaats in Barcelona en trekt bezoekers aan uit allerlei sectoren zoals retail, technologie, entertainment, onderwijs en corporate. Bezoek stand G100 in Hall 5!

    Discover this article
  • De digitale toog: Een revolutie voor de horeca

    De digitale toog: Een revolutie voor de horeca

    De introductie van de digitale toog is een mijlpaal voor onze klant. Met deze POS tool speelt Digitaletoonbank.be in op de vraag naar een moderne en gebruiksvriendelijke winkelervaring. Als technische en creatieve partner zijn we trots dat we ze ondersteunen bij de realisatie van dit vooruitstrevende project. Ontdek de voordelen van deze toonbanken alsook onze rol achter de schermen.

    Discover this article
  • De verslaving aan het visuele: Meer schermen, minder connectie?

    De verslaving aan het visuele: Meer schermen, minder connectie?

    In een tijdperk waarin technologie onze communicatie voortdurend vormgeeft zijn digitale schermen niet meer weg te denken. Of de boodschap verpakt wordt in de vorm van reclameborden in winkelcentra, interactieve displays in kantoren of informatiekiosken op luchthavens: digital signage heeft zich bewezen als een krachtig middel om informatie snel en effectief over te brengen.

    Discover this article
  • Hoe geïntegreerde displays sfeer en functionaliteit samenbrengen in hedendaagse ruimtes

    Hoe geïntegreerde displays sfeer en functionaliteit samenbrengen in hedendaagse ruimtes

    Het integreren van schermen in de omgeving wordt steeds belangrijker. Door displays te laten samensmelten in architectuur en interieurdesign, kunnen organisaties niet alleen de esthetiek bevorderen maar verhogen ze ook de interactie en betrokkenheid van passanten. Digitopia speelt hierin een sleutelrol door klanten te ondersteunen met oplossingen die zowel technisch als visueel aantrekkelijk zijn.

    Discover this article

Heb je digital signage vragen? Op zoek naar frisse content of interactieve ervaringen?

We hebben aantrekkelijke prijzen omdat we onze eigen digital signage software ontwikkelen. Ook de plaatsing van beeldschermen nemen wij volledig voor onze rekening.

Lees meer over digital signage