Digital signage future

Van analoge advertenties tot digitale dromen

Doorgaans kijken wij steeds vooruit om in te schatten wat er op ons afkomt. Voor een keertje doen we het anders. We gaan dieper in op het ontstaan en de evolutie van digital signage en hoe het zich heeft ontwikkeld tot de veelzijdige en krachtige tool van vandaag. Het valt op hoe digital signage afhankelijk blijft van andere technologieën. Denk aan beelddragers, netwerkconnectiviteit, computing power enz.

Oorsprong en early stages (late jaren ‘80 - vroege jaren ‘90)

De eerste signage systemen verschenen in deze periode, zij het in een rudimentaire vorm. Deze systemen maakten gebruik van CRT schermen en waren voornamelijk beperkt tot weergave van statische afbeeldingen en tekst. Deze vroege implementaties van digital signage waren gericht op advertising en werden gebruikt in openbare ruimtes zoals luchthavens, treinstations, winkelcentra en stadions. De Wereldtentoonstelling in Knoxville (Tennessee '82), wordt beschouwd als de gebeurtenis die de eerste grootschalige start markeerde van (massa) communicatie via loodzware beeldschermen. Op deze expo werden honderden elektronische borden geactiveerd om informatie, wayfinding en reclameboodschappen te verspreiden. (Bron: Knoxville history project)

Technologische vooruitgang (midden tot late jaren ‘90)

In de jaren '90 begonnen technologische ontwikkelingen zoals verbeterde LCD-technologieën en krachtigere computers de mogelijkheden van digital signage te vergroten. Hierdoor konden systemen meer geavanceerde content weergeven zoals video's, animaties en externe gegevens/data.

Netwerkconnectiviteit en contentbeheer (late jaren ‘90 - vroege jaren ‘00)

Een belangrijke mijlpaal voor digitale signage was de opkomst van netwerkconnectiviteit en content management systemen. Dit stelde gebruikers in staat om content op afstand te beheren en te updaten via internet, waardoor het gemakkelijker werd om meerdere displays aan te sturen en dynamische inhoud te tonen.

Interactieve mogelijkheden (late jaren ‘00 - heden)

In de afgelopen decennia heeft digitale signage een verdere evolutie doorgemaakt met de opkomst van interactieve technologieën. Touchscreens stellen gebruikers in staat om te interageren met de getoonde content. Hierdoor werden de digitale borden plots interactieve informatiepunten. Deze verschenen hoofdzakelijk in winkels, musea en andere openbare ruimtes. Gamestudio's waren in feite de (echte) pioniers op vlak van interactiviteit. Vanaf de jaren '60 begon dit reeds te borrelen via gamification in grote arcadehallen.

Meer over interactiviteit

Real-time data-integratie en personalisatie (heden)

Hedendaagse digitale signage-systemen zijn in staat om real-time data te integreren, zoals weerberichten, nieuwsfeeds en sociale media-updates. Dit stelt organisaties in staat om dynamische en relevante content te tonen die is afgestemd op de behoeften en interesses van hun doelgroepen.

Meer over datakoppelingen

Cloud tilt alles naar ongekende hoogtes (heden)

Een andere belangrijke ontwikkeling is de overgang naar cloud-based digitale signage-oplossingen. Dit maakt het beheer en de distributie van content nog eenvoudiger en flexibeler, omdat alles via internet wordt gehost. Digital signage heeft een lange weg afgelegd sinds zijn ontstaan. Technologie blijft zich echter voortdurend ontwikkelen via nieuwe innovaties. Het medium heeft zich getransformeerd van een statisch reclamebord naar een krachtig communicatiemiddel dat in vele sectoren (over de hele wereld), onmisbaar is geworden.

Voordelen cloud

  • Retail ruimtes boordevol digitale tools en nieuwe processen

    Retail ruimtes boordevol digitale tools en nieuwe processen

    Dit concept is meer dan alleen een nieuw showroomontwerp; het combineert fysieke ruimtes met digitale tools en nieuwe processen. Onze interactieve zuilen creëren een gepersonaliseerde, transparante en naadloze klantreis. Ze stellen klanten in staat om zelfstandig en op eigen tempo diepgaande informatie te verkennen.

    Discover this article
  • Stad Oostende wijkt uit: digitale informatie dichter bij de burger

    Stad Oostende wijkt uit: digitale informatie dichter bij de burger

    In een wereld waar digitale communicatie centraal staat, zocht de stad Oostende nieuwe manieren om haar inwoners te bereiken. Naast de traditionele kanalen zoals de website en sociale media, zet de stad nu in op een innovatief communicatiemiddel: slimme outdoor schermen in de woonwijken.

    Discover this article
  • De verborgen kosten van inconsistentie – Hoe Digital Signage tijd en middelen bespaart

    De verborgen kosten van inconsistentie – Hoe Digital Signage tijd en middelen bespaart

    Communicatie is belangrijk, zowel intern als extern. Hebt u zich ooit afgevraagd hoeveel tijd en middelen uw organisatie écht kwijt is aan het consistent verspreiden van informatie via al uw kanalen? Van interne memo's en bedrijfsupdates tot productinformatie en klantmededelingen, de kosten van inconsistentie en handmatige processen lopen verrassend hoog op.

    Discover this article
  • TML opent futuristische conceptstore op Ibiza met indoor LED-scherm van Digitopia

    TML opent futuristische conceptstore op Ibiza met indoor LED-scherm van Digitopia

    Ibiza, het eiland dat bekend staat om zijn bruisende feesten en trendsettende levensstijl, is een nieuwe bezienswaardigheid rijker: de gloednieuwe TML conceptstore. Deze innovatieve winkel opende onlangs zijn deuren en trok onmiddellijk de aandacht met een indrukwekkend indoor LED-scherm.

    Discover this article
  • CKS en Mayerline, gedeelde grensoverschrijdende ambities

    CKS en Mayerline, gedeelde grensoverschrijdende ambities

    Leegstand en dalende koopkracht teisteren veel shoppingregio's, maar sommige merken trotseren de storm met een heldere visie. Een treffend voorbeeld hiervan is de recente expansie van de Belgische modemerken CKS en Mayerline, die de grens overstaken en hun intrede deden in het pittoreske Sluis, Nederland.

    Discover this article
  • Is jouw digital signage netwerk écht duurzaam? De verrassende rol van hardware én software in je ESG-doelen

    Is jouw digital signage netwerk écht duurzaam? De verrassende rol van hardware én software in je ESG-doelen

    Ontdek hoe je kosten bespaart door handmatige processen te elimineren. Behaal ESG-doelstellingen met groenere hardware en energiebesparende software. Zet de kracht in van AI om communicatie te personaliseren, de veiligheid te waarborgen en rapportages te automatiseren.

    Discover this article
  • Techniekers stralen in nieuwe outfits: nu nog herkenbaarder voor de klant

    Techniekers stralen in nieuwe outfits: nu nog herkenbaarder voor de klant

    We hebben goed nieuws te melden vanuit dgtgroup! Onze techniekers in het veld zijn vanaf heden uitgerust met gloednieuwe bedrijfskleding. Deze update is niet alleen een esthetische verbetering, maar zorgt er vooral voor dat onze techniekers nog makkelijker te herkennen zijn voor onze klanten.

    Discover this article
  • dgtgroup breidt uit met Nederlandse bedrijven NFGD en TSS

    dgtgroup breidt uit met Nederlandse bedrijven NFGD en TSS

    dgtgroup, toonaangevend aanbieder van Digital Signage en Smart Office Solutions, kondigt met trots aan dat de Nederlandse bedrijven de NFGD en TSS zich bij de groep hebben aangesloten.

    Discover this article
  • Samenwerking brengt perfectie: Samen tillen we de klantervaring naar een hoger niveau

    Samenwerking brengt perfectie: Samen tillen we de klantervaring naar een hoger niveau

    In de wereld van digitale totaaloplossingen is samenwerking essentieel om projecten van topkwaliteit af te leveren. Bij Digitopia geloven we sterk in het bundelen van krachten met partners die onze visie op innovatie, afwerking en klantgerichtheid delen. Glotec, een expert in maatwerkconstructies, speelt regelmatig een belangrijke rol in prestigieuze projecten.

    Discover this article
  • De Aveve pop-up store: een groene oase met dynamische schermcommunicatie

    De Aveve pop-up store: een groene oase met dynamische schermcommunicatie

    Om de winkelervaring en sfeer te optimaliseren maken alle Aveve-winkels al jaren gebruik van ons digital signage platform. Deze innovatieve pop-up store werd geïntegreerd in het bestaande display-netwerk van Aveve. Onze schermen, software en content creëren een levendige en meeslepende winkelomgeving waarin klanten volledig opgaan in de unieke sfeer en het duurzame karakter van Aveve.

    Discover this article

Heb je digital signage vragen? Op zoek naar frisse content of interactieve ervaringen?

We hebben aantrekkelijke prijzen omdat we onze eigen digital signage software ontwikkelen. Ook de plaatsing van beeldschermen nemen wij volledig voor onze rekening.

Lees meer over digital signage