De hoofdreden waarom we bij Digitopia schermen installeren is het stroomlijnen van de communicatie bij onze klanten. Als je geen duidelijke visie hebt, is het moeilijk om het signage systeem future-proof in te regelen en je verhaal in de loop van de tijd aantrekkelijk te houden voor je doelgroep. Digital signage wordt vandaag alleen maar interessanter op vlak van features en gebruiksgemak. Omdat deze technologie zich in een hoog tempo blijft ontwikkelen, is de selectie van een future-proof content-management-systeem (CMS) van cruciaal belang. Een solide CMS zorgt voor schaalbaarheid, wendbaarheid en een hoger rendement van je displays en communicatie boodschappen. In dit artikel gaan we dieper in op de belangrijkste factoren waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van een CMS dat de tand des tijds doorstaat en je tijdsbesteding aan content aanmaak en scheduling flink optimaliseert.
Naadloze integratie
Bij het bepalen van je CMS voor je digital signage netwerk is een van de eerste aspecten waarmee men rekening houdt compatibiliteit en (data-) integratiemogelijkheden. Een toekomstbestendig CMS moet integreerbaar zijn met verschillende hardware, software en applicaties van derden / datakoppelingen.
Datakoppelingen
Kies een CMS dat open standaarden en API-integraties ondersteunt en dus meegroeit met opkomende technologieën. Dit zorgt ervoor dat je CMS nieuwe features en functionaliteiten kan integreren zodra deze beschikbaar komen, zonder dat er uitgebreide aanpassingen nodig zijn.
Schaalbaarheid en flexibiliteit
Je toekomstbestendig CMS biedt de flexibiliteit om schermen toe te voegen of te verwijderen, de inhoud aan te passen en meerdere locaties te beheren vanaf een gecentraliseerd platform. Neem een CMS dat een cloudgebaseerde infrastructuur biedt, waardoor schaalbaarheid mogelijk is zonder hoge infrastructuurkosten.
Contentbeheer en maatwerk
Een gebruiksvriendelijke interface is essentieel. Content maken met templates, plannen en analyseren. De mogelijkheid om de beeldinhoud aan te passen op basis van locatie, demografische doelgroep en specifieke marketingcampagnes is cruciaal voor het leveren van gerichte boodschappen. Een CMS moet dus geavanceerde functies voor contentbeheer bieden, zoals realtime data-integratie, dynamische contentgeneratie en geautomatiseerde contentoptimalisatie.
Veiligheid en betrouwbaarheid
In het huidige digitale landschap is het garanderen van de veiligheid en betrouwbaarheid van je digital signage-netwerk van het allergrootste belang. Een toekomstbestendig CMS moet prioriteit geven aan gegevensbescherming, veilige communicatieprotocollen en aangepaste, op rollen gebaseerde toegangscontroles die snel kunnen worden bijgewerkt.
Single-Sign-On
Extra aanvullende beveiligingsfuncties die nu ook beschikbaar zijn, komen er dankzij Single Sign-On (SSO) voor veilig en gemakkelijk inloggen. Houd bovendien rekening met het trackrecord en de reputatie van de CMS-aanbieder, aangezien betrouwbaarheid cruciaal is voor de ononderbroken werking van je netwerk.
Toekomstige technologie en immersive content
Kunstmatige intelligentie (AI), machinaal leren en Internet of Things (IoT) geven mee vorm aan de toekomst van digitale signage. Een CMS moet de potentiële mogelijkheid hebben om deze technologieën te omarmen en uiteindelijk ook in te zetten. Vraag naar functies zoals AI-gestuurde contentpersonalisatie en IoT-apparaatbeheer. Overtuigende storytelling gaat tegenwoordig richting 3D effecten en complexe motion designs in vergelijking met vroeger. Waak erover dat je CMS hier mee om kan gaan, we zien deze vraag alleen maar groeien. Niet enkel deze indrukwekkende 3D effecten staan voor onze deur, we zien de laatste jaren een verrassend frisse en duurzame toetrede van E-ink tot de signage markt. Zorg er in het laatste geval voor dat je CMS voor klassieke displays ook om kan gaan met E-ink. Je CMS moet eenvoudigweg hybride zijn en de gebruiker er bv. attent op maken dat je best geen video's inplant op E-ink schermen.
Vergelijk digital signage
Het selecteren van een CMS is een cruciale beslissing voor marketeers, content makers, HR medewerkers enz. die voorop willen blijven in een snel evoluerende wereld. Door rekening te houden met factoren als naadloze integratie, schaalbaarheid, contentbeheer, beveiliging en technologie-gereedheid, kan je ervoor zorgen dat je CMS aan de behoeften van uw organisatie blijft voldoen en voorop blijft lopen op het gebied van innovatie. Investeren in een CMS gaat niet alleen over het heden, maar over het creëren van een duurzame basis voor je communicatie en schermnetwerk voor de komende jaren.