Digital signage PPDS Green digitopia LED Philips

De ecologische voetafdruk van digital signage en is er sprake van greenwashing?

We vallen met de deur in huis. Greenwashing is een praktijk waarbij een organisatie zichzelf onterecht presenteert als milieuvriendelijker of duurzamer dan het daadwerkelijk is. Het is een vorm van misleidende reclame waarbij de nadruk wordt gelegd op milieuvriendelijke aspecten van een product, dienst of bedrijf. Past Digital Signage echt in een duurzaamheidsplan?

Met de toenemende aandacht voor duurzaamheid is het echter belangrijk om rekening te houden met de milieueffecten van digitale signage. Het is tijd om CMS software en signage hardware aan de tand te voelen.

Vragen uit de markt

We ontvangen regelmatig vragen van klanten die inzicht wensen in het verbruik van onze digital signage schermen. Doorgaans gaat het over installaties vanaf 20 beeldpunten. Het grootste verschil zit in de aansturing van de schermen en het type LED panel dat er gebruikt wordt. Softwarematig spelen de helderheid en planning/scheduling van de displays een grote rol. We geven graag nog enkele basisprincipes met je mee.

Enkele richtlijnen

Op een duurzame manier gebruikmaken van digitale schermen vereist aandacht voor energie-efficiëntie, content beheer en verantwoord gebruik van de technologie. Onder deze grafiek vind je enkele quick-wins om duurzaamheid te bevorderen bij het gebruik van je digitale schermen.

Energiebeheer

Stel de helderheid van de schermen in op basis van de omgevingslicht omstandigheden. Schakel de backlights uit tijdens de standby doormiddel van software zoals Centoview. Investeer in energiezuinige schermen en apparatuur met certificeringen zoals Energy Star.

Remote Monitoring

Maak gebruik van beheer op afstand om content en instellingen van schermen centraal te beheren en updates uit te voeren zonder fysieke interventie. Volg het energieverbruik en de prestaties van schermen in realtime om onregelmatigheden op te sporen. Overweeg om lokaal gebruik te maken van hernieuwbare energiebronnen, zoals zonne-energie of windenergie, om je digitale schermen van stroom te voorzien.

E-waste beheer en certificatie

Zorg ervoor dat verouderde schermen en elektronische componenten op een verantwoorde en milieuvriendelijke manier worden afgevoerd of gerecycled om elektronisch afval (e-waste) te minimaliseren. Werk samen met leveranciers en fabrikanten die milieuvriendelijke technologieën en producten aanbieden. Overweeg het gebruik van certificeringen voor duurzaamheid en milieuprestaties bij het selecteren van digital signage oplossingen.

Schermduurzaamheid

Koop schermen met een lange levensduur en overweeg modulariteit, zodat individuele componenten kunnen worden vervangen in plaats van het hele scherm. Onderzoek altijd de mogelijkheden voor recycling of hergebruik van je displays aan het einde van hun levensduur. Vraag ons naar duurzame as-a-service formules. Al onze strategische partners beschikken over een uitgebreide CSR policy zodat we steeds weten hoe en waar het product werd geassembleerd. Ook de procedure die in werking treedt bij inlevering of upgrade van je oude beeldscherm maken we inzichtelijk indien je dat wenst. Vraag ernaar bij twijfel!

Onze CSR policy

  • De digitale toog: Een revolutie voor de horeca

    De digitale toog: Een revolutie voor de horeca

    De introductie van de digitale toog is een mijlpaal voor onze klant. Met deze POS tool speelt Digitaletoonbank.be in op de vraag naar een moderne en gebruiksvriendelijke winkelervaring. Als technische en creatieve partner zijn we trots dat we ze ondersteunen bij de realisatie van dit vooruitstrevende project. Ontdek de voordelen van deze toonbanken alsook onze rol achter de schermen.

    Discover this article
  • De verslaving aan het visuele: Meer schermen, minder connectie?

    De verslaving aan het visuele: Meer schermen, minder connectie?

    In een tijdperk waarin technologie onze communicatie voortdurend vormgeeft zijn digitale schermen niet meer weg te denken. Of de boodschap verpakt wordt in de vorm van reclameborden in winkelcentra, interactieve displays in kantoren of informatiekiosken op luchthavens: digital signage heeft zich bewezen als een krachtig middel om informatie snel en effectief over te brengen.

    Discover this article
  • Hoe geïntegreerde displays sfeer en functionaliteit samenbrengen in hedendaagse ruimtes

    Hoe geïntegreerde displays sfeer en functionaliteit samenbrengen in hedendaagse ruimtes

    Het integreren van schermen in de omgeving wordt steeds belangrijker. Door displays te laten samensmelten in architectuur en interieurdesign, kunnen organisaties niet alleen de esthetiek bevorderen maar verhogen ze ook de interactie en betrokkenheid van passanten. Digitopia speelt hierin een sleutelrol door klanten te ondersteunen met oplossingen die zowel technisch als visueel aantrekkelijk zijn.

    Discover this article
  • Ongezien shoppingcomfort mede dankzij digital signage in vernieuwde INNO Woluwe

    Ongezien shoppingcomfort mede dankzij digital signage in vernieuwde INNO Woluwe

    De INNO-winkel in Woluwe Shopping Center heeft een indrukwekkende gedaanteverwisseling ondergaan. Die omvat behalve een restyling ook ingrijpende veranderingen in de winkelindeling. Net als de eerder vernieuwde department stores evolueert INNO Woluwe hiermee naar een premium grootwarenhuis met een exclusieve uitstraling en ongezien comfort voor de shoppers.

    Discover this article
  • Waarom digital signage de sleutel is tot een betere stadsbeleving in Vlaanderen

    Waarom digital signage de sleutel is tot een betere stadsbeleving in Vlaanderen

    Digital signage speelt een steeds belangrijkere rol in het stedelijk landschap van Vlaanderen. Bij Digitopia geloven we in de kracht van digitale schermen om de stedelijke omgeving te verrijken en te moderniseren. Of het nu gaat om het verbeteren van de mobiliteit, het versterken van de communicatie met burgers of het ondersteunen van toerisme en lokale handel: digital signage is een essentieel onderdeel van slimme steden.

    Discover this article
  • Minder vergaderen en toch beter communiceren?

    Minder vergaderen en toch beter communiceren?

    Door belangrijke informatie zichtbaar te maken op strategische locaties, worden medewerkers beter geïnformeerd en betrokken. Schermen verminderen de afhankelijkheid van e-mails en vergaderingen door belangrijke updates en mededelingen direct te tonen. Ze bevorderen ook de samenwerking en betrokkenheid door tweerichtingscommunicatie te ondersteunen en feedbackmogelijkheden te bieden.

    Discover this article
  • Startgids voor je digital signage project

    Startgids voor je digital signage project

    Digital signage is een krachtige manier om informatie te tonen op digitale schermen zoals reclame, informatieve mededelingen of interne communicatie. Deze gids leidt je door de basisstappen om een digital signage netwerk op te zetten.

    Discover this article
  • Digitopia verwerft THISPLAYS2

    Digitopia verwerft THISPLAYS2

    Wommelgem, 26 juni - Digitopia, de pionier op vlak van Digital Signage en Smart Office Solutions, kondigt de overname aan van THISPLAYS2, sinds 2008 specialist in Digital Signage en Business Music oplossingen in de Retail omgeving. THISPLAYS2 zal vanaf heden opereren binnen de Digitopia Group. Met de overname verstevigt de groep haar positie als belangrijkste onafhankelijke Digital Signage, Business Music & Smart Office speler in de Benelux.

    Discover this article
  • AI's opkomst in digital signage: welke nieuwe features mag je verwachten?

    AI's opkomst in digital signage: welke nieuwe features mag je verwachten?

    Kunstmatige Intelligentie (AI) staat op het punt om een revolutie te veroorzaken in de technologische wereld Hoewel we nu al enkele veranderingen zien, is het vooral nog afwachten hoe AI digital signage in de toekomst zal transformeren. Dit biedt zowel gebruikers als bedrijven spannende en nieuwe apportuniteiten.

    Discover this article
  • Hoe zet je vandaag best een digitaal reclamescherm in?

    Hoe zet je vandaag best een digitaal reclamescherm in?

    Investeren in een digitaal reclamescherm biedt verschillende voordelen voor bedrijven en organisaties. Digitale schermen kunnen dynamische en aantrekkelijke content weergeven zoals bewegende beelden, animaties en video's die veel meer aandacht trekken dan statische afbeeldingen. Bovendien bieden ze flexibiliteit en snelheid omdat content in real-time kan worden aangepast. Hierdoor kunnen bedrijven snel inspelen op nieuwe trends, aanbiedingen of veranderingen in de markt.

    Discover this article

Heb je digital signage vragen? Op zoek naar frisse content of interactieve ervaringen?

We hebben aantrekkelijke prijzen omdat we onze eigen digital signage software ontwikkelen. Ook de plaatsing van beeldschermen nemen wij volledig voor onze rekening.

Lees meer over digital signage