BMW Kiosk digital signage digitopia

Wat maakt een digital signage kiosk gebruiksvriendelijk én rendabel?

Digital signage kiosken, ook wel bekend als interactieve informatiezuilen, zijn vrijstaande displays die zijn uitgerust met geavanceerde technologieën zoals touchscreen-functionaliteit, geïntegreerde sensoren en draadloze connectiviteit. Deze kiosken stellen gebruikers in staat om op een intuïtieve en boeiende manier te communiceren over verschillende soorten inhoud, variërend van interactieve kaarten en productcatalogi tot real-time nieuwsfeeds, reclamecampagnes en gamification.

Multi-purpose kiosk of totem

Een van de belangrijkste voordelen van digital signage kiosken is de veelzijdigheid. Ze blenden perfect in verschillende omgevingen en doelgroepen, waardoor ze geschikt zijn voor een zeer breed scala aan toepassingen. In een retailomgeving worden kiosken gebruikt om klanten te voorzien van productinformatie en aanbiedingen maar ook zelfbedieningsmogelijkheden voor het plaatsen van bestellingen. Op luchthavens kunnen ze reizigers voorzien van vluchtinformatie en terminalplattegronden tot interactieve navigatiehulpmiddelen.

Interactiviteit stimuleert betrokkenheid

Een ander belangrijk aspect van digital signage kiosken is het vermogen om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten. Door informatie op een interactieve en visueel aantrekkelijke manier te presenteren, trekken kiosken de aandacht van voorbijgangers en moedigen ze aan om te interageren en te verkennen of te bladeren door je content. Dit resulteert niet alleen in een verbeterde gebruikerservaring, maar zal ook leiden tot een hogere betrokkenheid en uiteindelijk tot een verhoogde omzet en klanttevredenheid.

Digital signage als marketinginstrument

Bovendien bieden digital signage kiosken (meetbare!) waardevolle mogelijkheden voor merken en adverteerders om de boodschap overtuigend over te brengen. De kans om dynamische inhoud weer te geven en deze in realtime aan te passen op basis van verschillende factoren zoals tijd van de dag, locatie en demografische gegevens van het publiek, maken van een kiosk een krachtig marketinginstrument om de aandacht te trekken en het gedrag van consumenten te beïnvloeden.

In vele vormen beschikbaar

Naast de weergave van digital signage zijn totems een opvallende verschijning in openbare ruimtes en commerciële omgevingen. Deze verticale displays nodigen uit om te lezen, swipen en scrollen. Naast informatievoorziening zien we een duidelijke trend naar meer en betere navigatie- en reclamedoeleinden. Ze kunnen variëren in grootte en vorm, en kunnen zowel binnen als buiten worden geïnstalleerd om een breed publiek te bereiken.

Enkele vuistregels voor ROI

Voordat je investeert in een totem of kiosk is het belangrijk om duidelijke doelstellingen vast te stellen. Wil je meer klanten aantrekken, merkbekendheid vergroten, informatie verstrekken, producten verkopen, of iets anders bereiken? Het definiëren van je doelstellingen zal helpen bij het bepalen van de ROI en het succes van je investering.

  1. De locatie van je totem of kiosk is van cruciaal belang voor het bereiken van je doelgroep. Kies een plek waar veel verkeer is en waar je de meeste impact maakt. Dit kan een drukke winkelstraat, een winkelcentrum, een luchthaven, of een andere locatie zijn waar je doelgroep vaak komt.
  2. Het design van je content in combinatie met een blitse totem of kiosk zal zeker de aandacht van voorbijgangers trekken. Zorg voor heldere en aantrekkelijke visuals, duidelijke boodschappen en een gebruiksvriendelijke interface. Wij werken steeds met onze eigen UI/UX designers. Waak over het verhaal dat je totem of kiosk brengt. Sluit het zeker aan op je doelgroep en doelstellingen? Dit kan productinformatie, aanbiedingen, nieuws, entertainment of andere informatie zijn die waarde toevoegt aan je verhaal.
  3. Door interactieve elementen te hanteren zoals touchscreen-functionaliteit, QR-codes en sensoren, kan je de betrokkenheid van gebruikers boosten en de daarbijhorende ervaring verbeteren. Dit kan leiden tot een verhoogde klantinteractie en uiteindelijk tot een hogere omzet.
  4. Maak je organisatie slimmer met analytics. Het is belangrijk om de prestaties van je totem of kiosk regelmatig te meten en te evalueren. Hou met ons digital signage CMS bij hoeveel mensen er gebruik van maken, hoe lang ze ermee bezig zijn en welke acties ze ondernemen. Dit zal je helpen om de effectiviteit van je investering te beoordelen en eventuele verbeteringen aan te brengen.

Gamification verhoogt de klantbetrokkenheid en loyaliteit

Gamification is uitgegroeid tot een krachtig instrument voor retailers die zich willen onderscheiden op een drukke (online en offline) markt. Door game-elementen te integreren in de winkelervaring creëren retailers meer betrokken, amusante en lonende interacties met klanten. Of het nu gaat om interactieve uitdagingen, beloningsprogramma's of gepersonaliseerde ervaringen, gamification biedt retailers een unieke kans om het koopgedrag te beïnvloeden en op lange termijn extra merkloyaliteit op te bouwen in een vaak grillig retail landschap.

Sterke vorm van differentiatie

Vandaag moet je een verschil maken in je offline winkelpunt. Meerwaarde bieden om langs te gaan is vandaag belangrijker dan ooit. Je zal niet de enige zijn die interactieve games inzet, maar dit blijft kinderen boeien waardoor ouders veel comfortabeler kunnen shoppen in je retailpunt of POS.

Laat je begeleiden bij je hardware- en softwarekeuzes omtrent digital signage

Kortom, digital signage kiosken en totems vormen een essentieel onderdeel van moderne communicatiestrategieën, waardoor organisaties en merken in staat zijn om op een effectieve en boeiende manier te communiceren met hun doelgroepen. Met het vermogen om informatie dynamisch weer te geven, gebruikers te engageren en de aandacht te trekken bieden deze innovatieve displays opportuniteiten binnen de wereld van communicatie en marketing.

Heb je digital signage vragen? Op zoek naar frisse content of interactieve ervaringen?

We hebben aantrekkelijke prijzen omdat we onze eigen digital signage software ontwikkelen. Ook de plaatsing van beeldschermen nemen wij volledig voor onze rekening.

Lees meer over digital signage